Історія катафалку

Історія катафалку

У різних культур є власний ритуальний транспорт, який змінювався з плином часу. Практично у кожної нації було прийнято, своїх померлих близьких переміщати з місця загибелі до місця упокоєння. Людська ментальність чітко розділяє місця життя і місця, де повинні лежати поховані людські тіла. Раніше цю роль на себе брали похоронні вогнища або спеціальні тури. Сьогодні це крематорій і кладовище.

Перші катафалки

Перша транспортна техніка була досить примітивною. З допомогою спеціальних носилок або мішків, одноплемінники відносили тіло покійного. На території Єгипту та Месопотамії для цих цілей застосовували спеціальні носилки, які були прикрашені похоронними написами. В ході процедури прощання, тіло супроводжували близькі та родичі які були у скорботі.

Історія ритуального транспорту

Катафалк, як транспорт, в автомобільній історії з’являється вкрай рідко. Він асоціюється з досить сумною частиною життя людини, тому йому приділено, так мало уваги. Однак у кожного автомобіля, який в свої роки використовували для ритуальних послуг, є власна історія. Нижче ми постараємося заповнити ці прогалини і розповісти про те, які моделі користувалися популярністю в різні роки.

У 5 тисячолітті до нашої ери було винайдено колесо, тому для переміщення тіл почали використовувати вози і підводи. Підвода, в яку запрягали тварину, найдовше слугувала транспортом для ритуального перевезення. В залежності від матеріального стану родичів покійного, цей віз міг бути прикрашений з витонченою розкішшю, або ж бути простим без прикрас і доповнень.

Історія першого транспорту для перевезення покійних починається ще з давніх часів. Це були примітивні вози, які щоправда, могли собі дозволити тільки знатні люди. Для багатої людини влаштовували торжество, труну несли на спеціальних величезних ношах, де розташовувався чималий постамент. Вже ближче до середньовіччя, такі носилки повністю замінили вози, запряжені кіньми або іншими тваринами. Вози прикрашали різним різьбленням, фінансово забезпечені громадяни використовували для оформлення позолочені окантовки і т.д.

Фото катафалка

На автомобільний транспорт ритуальні агентства переходили поступово, з початку автомобільної епохи. В результаті між працівниками служб, які зважилися перейти на автомобілі і тими, хто надавав перевагу гужовому возу, виникали протистояння. Дехто вважав, що автомобіль не годиться, як транспорт для проведеня людини в останню путь. Їздили машини у ті роки досить повільно і створювали багато шуму. В’їзд на кладовище був обладнаний під кінну повозку, тому на автомобілі не завжди вдавалося доїхати до могили. Однак автомобільний прогрес призвів до повного переходу на цей вид транспорту. Перші катафалки дизайном були схожі з кінними возами.

Процейс переходу на автомобільний транспорт проходив не досить гладко. Частина бюро почали активно його використовувати, а інші звинувачували їх у безбожництві. Перші двигуни були досить гучними і паруючими. Тому сама процедура не могла проходити в тиші, і естетика була втрачена. Але роки йшли і змінювався двигун і транспорт. Поступово виробники домоглися зниження шуму, що дозволило перейти на використання автомобілів всім бюро. Ті, хто продовжував підтримувати гужові вози ринок з надання ритуальних послуг покинули.

Про походження слова

У 30-40-ві роки 17-го століття було вперше задокументовано використання слова катафалк. Швидше за все його перейняли з італійської мови. Значення якого – підмостки або ліса, які були частиною несучих конструкцій. А ось яким чином це слово з’явилося у мові італійців поки точно не відомо.

Одні з вчених припускають, що це сталося через мовну мутацію і перейнятого у греків вислову «catafalicum», що складається з двох слів «поруч» і «облогова вежа». Однак лінгвісти та історики поки не можуть дійти спільної думки з приводу такого поєднання коренів слів. Спочатку катафалком називали спеціальну підставку, призначену для утримування труни. Далі цим словом почали позначати вози, що застосовувалися під час надання ритуальних послуг.

Модернізація катафалка

Перші автомобілі-катафалки були імпровізованими. Їх створювали на базі наявних моделей автомобіля. Промисловість розвивалася, і зароджувалися найбільші гіганти, які розробляли спеціальні моделі, спрямовані на певні цілі. Тоді почали з’являтися машини для пожежних, швидкої допомоги і відповідно ритуальний транспорт. У 20-ті роки ХХ століття було сформовано перші рішення інженерів для ритуального транспорту. Варто відзначити, що вони активно застосовуються і у сучасних реаліях. У першу чергу необхідно було створити засоби, які дозволили б спростити вивантаження і завантаження труни з тілом покійного. Для цього на автомобілі встановлювали спеціальні направляючі і ролики.

У 30-і роки в моду ритуальних агентств увійшов лімузин, який був оздоблений в стилі бароко. Його прикрашали фігури скорботних ангелів, які були перейняті зі старовини. Все це створювало атмосферу траурної урочистості і дозволяло провести людину в останню путь досить непогано.

Наступний етап розвитку припадає на 40-ві роки ХХ століття. В цей час конструкції стали значно простішими, і функціональність транспорту вийшла на перший план, змістивши надмірності. Кузов типу «універсал» стає найбільш популярним серед ритуальних агентств. З тих пір і до цього дня, такий автомобіль вважається найбільш популярним серед ритуальних послуг.

Катафалки в США

На початку ХХ століття стартував випуск перших автомобілів даного типу, які були розроблені на базі вже наявних вантажівок «Вайт», «Автокар» і «Куннінгем». Автомобіль мав кабіну відкритого типу, за нею знаходився спеціальний кузов для перевезення труни, обладнаний направляючими для його зручної установки. З боків встановлено лавки, де могли сісти родичі і друзі.

Великою популярністю почали користуватися катафалки, розроблені на базі автомобілів «Пакард», «Кадилак» і «Прайз Аррова». Лише за одне десятиріччя 20-го століття на території США вже було кілька компаній, які щорічно випускали майже 200 автомобілів. У 30-ті роки ХХ століття їх кількість зросла до 2 тисяч. В цей час найбільшою популярністю стали користуватися прикрашені ангелами катафалки, за основу яких була взята база лімузина.

На території Аляски погодні умови не дозволяли використовувати стандартні катафалки, тому вони представляли собою невеликі гусеничні всюдиходи.

В Іллінойсі випуском катафалків займалася компанія «Еврека». Саме цій фірмі вдалося створити невелику революцію серед автомобілів, призначених для перевезення покійних. Вона стала першою, хто випустив катафалк, обладнаний бічними дверима, і спеціальними поворотними направляючими.

В кінці 30-х років ХХ століття в моду почав входити сучасний образ цього автомобіля. Саме тоді запровадили використання кузову «універсал». Цей автомобіль став своєрідним еталоном похоронного бізнесу. На сьогоднішній день в США щорічно випускають близько 2 тисяч катафалків. Більшість з них проводить компанія «Кадилак» і вони мають спеціальні подовжені шасі. Машина розроблена на базі моделі Cadillac Fleetwood 75.

Компанія «Аеро Марині» розробила спеціальний літак для транспортування покійних. Він вміщував тіло покійного і мав додаткові місця для 6 родичів-пасажирів. Його широко використовували за часів першої світової війни, адже з його допомогою доставляли тіла загиблих американців на батьківщину.

Найбільш відомі моделі катафалків

Cadillac Miller Meteor

Автомобіль випущений у 1959 році. Багато людей могли бачити його у фільмі «Мисливці за привидами». Саме цей автомобіль, герої фільму, використовували для переміщення містом. Однак тривалий час машину застосовували, як карету швидкої допомоги або катафалк. Це можливо завдяки досить великим габаритам.

Cadillac Miller Meteor Landau

Дана модель випущена у 1977 році. У цьому ж році вона здобула величезну популярність, оскільки саме в ній ховали Елвеса Преслі. При цьому з автомобілем сталася досить дивна історія. Після похорону машину передали Чаку Х’юстону. У 80-і роки компанія зазнавала фінансових труднощів і її господарі вирішили продати автомобіль, щоб позбутися боргів. Щоб це зробити, довелося відправитися в інший штат – Майамі. Дорогою водій робив кілька зупинок, на одній з яких сталася містична подія. Спробувавши повернути ключ запалювання, машина загорілася, і вчасно загасити її не вдалося.

У січні 2019 року досить цікаву картину могли бачити мешканці Нью-Йорка. Катафалк, який прямував в процесії, зробив зупинку в Бургер-Кінга. Як виявилося, покійний був великим любителем цієї мережі, тому пасажири-проводжаючі вирішили вшанувати його пам’ять і в останній раз дозволити відвідати місце, де він був постійним клієнтом.

Пристрій катафалка

На базі «Кадилак» для катафалка виготовляють спеціальний автомобіль, який не має задніх вікон або дверей. Підвіску і колеса зазвичай виготовляють з більш міцними характеристиками. У цеху автомобіль розрізають на дві частини, при цьому розносять їх в сторони приблизно на 1 метр. До обох половин  приварюють спеціальні балки для їх з’єднання. Далі машину ставлять на каркас зі сталі і виконують монтаж даху і задніх дверей. Встановлюють задні двері за допомогою спеціальних потужних петель. Корпус покривають матеріалом що піниться і тканиною з вінілу. Для укриття підлоги використовують спеціальний ламінат, підвищеної міцності. Для надійного і зручного внесення труни, монтують спеціальні ролики.

Як придбати

Основна функція катафалка – перевезення труни з покійним під час ритуальної церемонії. Однак автомобіль досить зручний транспорт і його можна використовувати в інших цілях. Щоб придбати дану модель авто не обов’язково бути працівником похоронного бюро. На території США є досить багато компаній, які займаються торгівлею автомобілів. Купити катафалк можна і на відомих аукціонах, на зразок eBay. Тут є можливість знайти досить рідкісні моделі і нові автомобілі, випущені порівняно недавно. Іноді у продажу з’являються колекційні моделі, ціни на які доходять до позначки в кілька десятків тисяч доларів.

Клуб любителів катафалків

На території США є кілька фан-клубів, присвячених цим транспортним засобам. Особливою популярністю користуються моделі, випущені в 50-ті і 60-ті роки ХХ століття. Учасники клубів зазвичай купують моделі подалі від свого міста. Це пов’язано з тим, що багато автомобілів могли використовувати для похоронних процесів під час проводів людей, що жили саме в цьому місті. В результаті родичі можуть негативно поставитися до цього. Далі вони збираються в занедбаних місцях і влаштовують справжні ралі. Зазвичай поліцейські, такі машини не зупиняють.

Катафалки у часи СРСР

За часів Радянського Союзу у катафалків історія невелика. Для перевезення тіла покійного використовували вантажівки, на зміну яким прийшли автобуси, вироблені на базі «ПАЗ». Лише в 50-і роки створили перший катафалк, розроблений на базі автомобіля ЗІС-110.

У 70-і роки були розроблено катафалки, за основу яких взято моделі ЗІЛ-114 і ГАЗ-13. Ці моделі не користувалися великою популярністю і використовували їх для того, щоб ховати партійних лідерів.

Іноземні катафалки, вироблені на базі Кадилака, вперше потрапили в нашу країну в 90-і роки ХХ століття. Вартість їх оренди була вкрай висока, тому бажаючих ними скористатися знайшлося не багато.

Related posts

Leave a Comment